******* آیا می دانید: شما می توانید در مدت زمانی محدود ، بایادگیری کمتر از 2 درصد از کلمات قرآن ، معنای 82 درصد از کلمات به کار رفته در قرآن را فرا بگیرید؟قرآن کریم در مجموع از 87419کلمه تشکیل یافته است.از میان این کلمات،1257کلمه،بیش از 7 باز تکرار شده اند که تحت عنوان((کلمات پرکاربرد))نام گذاری می شوند.از این تعداد، 120 کلمه ،کلماتی هستند که ما فارسی زبان ها معنای آن را می دانیم(کلماتی نظیر الله ،شیطان،جهنم و...)و 1137کلمه دیگر با انکه کمتر از دو درصد از حجم قرآن را تشکیل می دهند ولی با توجه به تکرار زیاد ، بیش از 82 درصد قرآن (71575کلمه)از این کلمات تشکیل یافته است.لذا شما با یادگیری این کلمات ،به راحتی اکثر کلمات به کار رفته در قرآن کریم را معنا نموده و با این کتاب آسمانی انس می گیرید. در این وبلاگ این کلمات را آموزش خواهیم داد. *********** ان شاء الله بتوانم با این موضوعات به دین مبین اسلام خدمت کرده باشم. اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم
همانطور که معلمین عزیز قرآن استحضار دارند مطالعۀ مقدمۀ کتاب قرآن میتواند بسیار سودمند باشد، نکات و روش های تدریسی که در که در این مقدمه آمده است در ارائۀ بهتر درس قرآن موثر است.
امیدواریم که دانش آموزان عزیز اگر فرصت دارند با این برنامه همراه باشند و یا در کلاس به صحبت ها و توصیههای معلمان عزیزشان گوش دهند.
نقش خانواده ها در آموزش قرآن بسیار موثر است و با فراهم کردن زمینه هایی در منزل مثلاً گوش دادن نوار یا خواندن آیات قرآن می توانند در رفع اشکالات احتمالی موثر باشند.
درس اول:
یادآوری دروسی است که در سال های گذشته و بخصوص سال چهارم آموزش داده شده است(در پست قبل نیز توضیحاتی داده شده است).
فذکّر بالقرآن، به وسیله قرآن یادآوری کن.
تمرین اول :
این تمرین توانایی دانش آموزان را در آشنایی با حرکات و علائم می سنجد.
معلم از یکی از دانش آموزان میخواهد که تمرین یک را با دقت به حرکات و علائمی که دارد تلاوت کند.
دانش آموز: وَهَـذَا كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ مُبَارَكٌ
در این آیات و جملات بحث اتصالات مطرح نیست و آیات روان و ساده هستند.
معلم از یکی دیگر از دانش آموزان می خواهد که تمرین شمارۀ 2 را بخواند.
دانش آموز: إِنَّا أَنزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةٍ مُّبَارَكَةٍ
معلم از دانش آموز می پرسد که اگر بخواهیم روی کلمۀ مُّبَارَكَةٍ توقف کنیم کلمۀ مُّبَارَكَةٍ تبدیل به چه کلمه ای می شود؟
دانش آموز: مُّبَارَكَه
نکته: حرکات کوتاه و صداهای کشیده نباید با هم جابجا شوند. حرکات کوتاه، کوتاه خوانده شوند و صداهای کشیده کمی کشیده شوند.
تمرین دوم:
در این تمرین تأکیدی داریم بر حروف ناخوانا، حروف ناخوانا از مباحث بسیار مهمی هستند که باید به آنها توجه ویژه شود و دانش آموزان باید آنها را خوب بشناسند.
معلم از یکی از دانش آموزان می خواهد که تمرین دوم را بخواند.
دانش آموز: فَأَوْحَی إِلَی عَبْدِهِ مَا أَوْحَی
یکی از نکاتی که معلمین محترم باید دانش آموزان را به آن توجه دهند دقت به خط قرآن است. بعضی از دانش آموزان از حفظ جواب می دهند و ممکن است کلمهای را اشتباه بخوانند.
معلم از دانش آموز می پرسد که در کلمۀ أوحَی که 2 بار هم تکرار شده کدام حرف خوانده نمی شود؟
دانش آموز: حرف ی خوانده نمی شود.
یایی که زیر حرکت الف کوچک یا الف مقصوره قرار میگیرد ناخوانا می شود مثل موسی ، عیسی .
همانطور که ملاحظه فرمودید نمونه ای از آیات و تمرین هایی که در جلسۀ اول درس اول ارائه شده بود خدمت شما دوستان عزیز و محترم و شنوندگان عزیز رادیو قرآن ارائه شد.
با تشکر رضا اتابک(مدیر وبلاگ واژه های آسمانی ، پیام های نورانی)
نظرات شما عزیزان:
اى فرزنـــد آدم! به پدر و مــادرت نیكى كن و صله رحــم داشته باش تا خداوند، كــــــارت را آســان و عمــــرت را طولانى بگردانــد. پــروردگــارت را فرمان ببر تا خردمند به شمـــار آیى و از اونافرمـــانى نكن كه نادان شمرده مى شوى. // پیامبر اکرم (ص)
تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان واژه های آسمانی،پیام های نورانی و آدرس yareasamani.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.
yareasamani.loxblog.com